Види складнопідрядних речень
Вправа 1. У
кожному з речень підкреслити граматичні основи. Визначити речення
складносурядні та складнопідрядні. Поставити питання від головної
частини складнопідрядних речень до підрядної.
А) Моє дитинство - дзеркало, в якому
відображались небеса колись. Можна подивитись у джерельце й побачити, як
на гусях-гусятах летить Івасик-Телесик, схожий на тебе в дитинстві.
Хочеться в дитинство повернутись, щоб з криниці неба зачерпнути. Як нам в
дитинстві далекому в нинішню зрілість хотілось! Чи не для того
хотілось, щоб нині дитинство приходило в сни? (З тв. Є. Гуцала.)
Б) Сховавши фарби в зелен-вітах, підкралась осінь, наче рись, і в тіло вистиглого літа вже пазурі її вп'ялись (Д. Луценко). Невже
це листопад? Це леопард, який нам видається листопадом. Цей леопард
забрів у листопад, та він таки зостався леопардом. Грайте, бубни дубів,
бо у танець пішов листопад. Грайте, скрипки беріз, бо у танець пустилася
осінь (Є. Гуцало). За обрієм гуляє листопад, й земля рипить,
морозами окута. За вечоровим небосхилом з дівчатьми дружить листопад, бо
літо, серцю здавна миле, не повертається назад. (З тв. А. Малишка.)
Вправа 2. У
кожному з речень підкреслити граматичні основи. Поставити питання від
головної частини до підрядної. Накреслити схему першого речення.
А) Де панують мир і любов, там не
ллється кров. Впізнавай світу, поки молоді йдуть літа. Як буде правда,
то буде й рада. Як буде мудра голова, то знайдеться й булава. Убрався в
жупан і дума, що він пан. Тікай набік з дороги, бо суне пан безногий. І
цариця стане ворона, як спаде корона. Як ти плачеш, твої вороги
тішаться. Діждемо пори, що й ми виліземо з нори (Нар.творчість)
Б) Пахнуть хлібом слова, що мене їх
навчила мати. Я працювати мушу, щоб не соромитись хліба. Був я в
гостині, де люди живуть співочі. Сядь, моє серце, послухай, хто там у
хаті плаче. Коли мені не допоможуть вірші, то вже не допоможуть лікарі.
Але ще гірше, як іржаву мисль вганяють молотком у дошку рими. Над
людством нахилюсь, як над потоком, в якому видно воду аж до дна. (З тв. Д. Павличка.)
Вправа 3.
Вставте, де треба, пропущені букви, розділові знаки. У кожному з речень
підкреслити граматичні основи. У складнопідрядних реченнях підкреслити
граматичні основи й поставити питання від головної частини до підрядної.
Чи зна .. оме вам гостре, до
фізичного болю гостре почут .. .. я нуд ги за рідною країною яким
обкипає серце від довгого пер буван .. .. я на чужині? Чи відомий вам пс
.. хологічний стан коли за один рідний згук, один рідний образ ладен
буваєш заплатити роками жит .. я? Роз .. ятрений тугою, затопл н .. ..
ий у задумі, плентався я якось бер .. гом річки не помічаючи навіть, як
чорна хмара обіймала край / небо. Тіл .. ки перші краплі дощу що з
глухим стуком упали на / землю, змусили мене оз .. рнутися на / вкруги,
пошукати зах .. сту від зливи. Коли я почав оз .. ратися, по моїх напруж
.. н.их нервах ударила хвиля рідних, близ .. ких мені згуків. Я виразно
почув журливо / поважний голос українс .. кої пісні. Я чув, як пісня
дужчає здіймаєт .. ся вгору, пер .. кочується могутнім грюкотом і гине
тихим ак .. ордом у плюскоті зливи. Це була чумац .. ка пісня і я вже
ніби був у степу бачив мажі, і до вуха мого долітав рик волів. (За М. Коцюбинським)
|