ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 2.
ПРОСТЕ ДВОСКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. ГОЛОВНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
Варіант 1
1. (1 б.) Позначити рядок, у якому підмет виражений прикметником у значенні іменника.
А Хто не знає грабельок звичайних з родини геранієвих? (А. Давидов).
Б Темна ніч сповила спорожніле місто (В. Мірошниченко).
В Величезними просторами родючих земель в Україні володіли польські магнати Потоцькі (Л. Іванов).
Г Вороний не вагається, скаче прямо на Всеволода (Д. Міщенко).
2. (1 б.) Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.
А Стежка вузенька (І. Сенченко).
Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі (А. Денисенко).
В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим (Є. Гуцало).
Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем (М. Горинь).
3. (1 б.) Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком.
А Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен (О. Іваненко).
Б Стежечка вив'юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві (Є. Гуцало).
В Уже стояла пополудня пора (Є. Гуцало).
Г По синіх водах небес плив місяць (Є. Гуцало).
4. (2 б.) Позначити рядки, у яких між підметом і присудком тире не вживається.
А Мова кожного народу явище давнє (Г. Нудьга).
Б Доля української мови сумна й героїчна водночас (Г. Нудьга).
В Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу (Г. Нудьга).
Г Мова основа культури нації, найбільший її скарб (Г. Нудьга).
Ґ Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства (І. Цюпа).
5. (6 б.) Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів.
А Увійшло двоє (Н. Рибак).
Б Ще за життя Івана Сірка про нього ходили легенди (О. Апанович).
В Багато грабіжників зазіхало на багатство і могутність Києва (Г. Ткаченко).
Г У Херсонесі вчені відкрили частину підводного античного міста (А. Денисенко).
Ґ Ніхто не сміє підійти до дубів-ветеранів з пилою чи сокирою (А. Адамович).
Д Чумацький Шлях — вірний орієнтир наших пращурів (М. Славинська).
1.Іменник.
2. Займенник.
3.Числівник.
4.Сполучення числівника з іменником.
5.Власна назва.
6.Дієприкметник у значенні іменника.
6. (6 б.) Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях.
А У народі Київ завжди був символом непохитності, непереможності і вічної слави (Г. Ткаченко).
Б Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть від сонця (І. Сенченко).
В Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати (З кн. «Я пізнаю світ»).
Г Великдень — день особливий (Л. Орел).
Ґ Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ (С. Гречанюк).
Д У Михайлівці живуть люди стримані (І. Сенченко).
1.Простий присудок.
2.Складений дієслівний присудок.
3.Складений іменний присудок.
7. (6 б.)
Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної
частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.
А Ще років сорок тому неодмінним атрибутом українського сільського весілля була скриня (Л. Орел).
Б У багатьох місцевостях відомий був весільний обряд «пересуви» і «викупу» скрині (Л. Орел).
В Хліб завше був трудним (В. Скуратівський).
Г Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк (З кн. «Я пізнаю світ»).
Ґ Київ — колиска нашої свободи і державності (Г. Ткаченко).
Д Михайлівські вулиці сірі, піщані (І. Сенченко).
1.Іменник у формі називного відмінка.
2. Іменник у формі орудного відмінка.
3.Прикметник у формі називного відмінка.
4.Прикметник у формі орудного відмінка.
8. (4 б.) Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки)
Острозька
академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні.
Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов'янською мовою. Це
була величезна і складна справа. Він розіслав ю всіх усюдах шукати
тексти Біблії.
Друкування
Біблії — це була знаменна подія в усьому слов'янському світі, це був
величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні.
Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки своїм
шрифтам, верстці, друкові, великій кількості заставок і різних художніх
прикрас (О. Іваненко). 9. (6 б.)
Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений назвою
художнього твору, у другому — присудок був виражений фразеологізмом.
ОЦІНЮВАННЯ
33-32 бб - 12 б. 19-17 бб - 6 б. 31-30 бб - 11 б. 16-14 бб - 5 б. 29-28 бб - 10 б. 13-10 бб - 4 б. 27-26 бб - 9 б. 9-7 бб - 3 б. 25-23 бб - 8 б. 6-3 бб - 2 б. 22-20 бб - 7 б. 2-1 бб - 1 б.
Варіант 2
1. (1 б.) Позначити рядок, у якому підмет виражений дієприкметником у значенні іменника.
А Усі ми виносимо з країни дитинства романтичні спогади (В. Скуратівський).
Б Більшість людей пише листи майже автоматично (Є.Чак).
В Старенька розповідала мені про зведення церкви у селі (М. Красуцький).
Г З приємністю згадується дитинство (В. Скуратівський).
2. (2 б.) Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.
А Воля пахла настроем лугових трав і молодого сіна (В. Дрозд).
Б Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни (Ю. Збанацький).
В За городом тихою срібною гладінню розлився ставок (М. Красуцький).
Г Блискавки розривали тьму на шмаття (В. Рубан).
3. (3 б.) Позначити рядки, у яких зазначено речення зі складеним іменним присудком.
А Я сидів на ґанку з важкою душею... (О. Кониський).
Б Гришка почав пригадувати (Б. Антоненко-Давидович).
В За Дніпром плив довгий журавлиний ключ (Ю. Мушкетик).
Г За горами почався болотистий ліс (В. Рубан).
4. (2б.) Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживається тире.
А Життя це пізнання світу (П. Загребельний).
Б Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний (І. Франко).
В Добре слово безцінна сила (Є. Чак).
Г Рідна пісня наче срібний струмочок (Ю. Мушкетик).
Ґ Конвалія отруйна (М. Приходько).
5. (6 б.) Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів.
А Одного разу Олеся з Михайликом лагодились у ліс по ягоди (Б. Грінченко).
Б Ніщо так легко не зводить, зближаючи і єднаючи нас, як дорога (Б. Харчук).
В Двадцяте століття створило купу забобонів, нічим серйозно не обґрунтованих.
Г Одного літнього дня стояло перед картиною троє людей (Т. Бордуляк).
Ґ Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пружок на сході, глянув на небо, підвівся (Ю. Мушкетик).
Д Сильний уміє захищати, уміє любити.
1 Займенник.
2 Сполучення двох іменників.
3 Сполучення числівника з іменником.
4 Прикметник у значенні іменника.
6. (6 б.) Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях.
1 Простий присудок.
2 Складений дієслівний присудок.
3 Складений іменний присудок.
А На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека (В. Дрозд).
Б Орда хотіла накрити чорними крилами Україну (Б. Харчук).
В Почувся шерхіт босих хлоп'ячих ніг (В. Дрозд).
Г День був літній, спекотний (М. Красуцький).
Ґ Ліс зробився страшенно густий (Б. Грінченко).
Д Перемагаючи біль, Гришка почав мацати коло себе (Б. Антоненко-Давидович).
7.
(6 б.) Установити відповідність між реченнями і способами вираження
іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях.
1.Іменник у формі називного відмінка.
2.Іменник у формі знахідного відмінка.
3.Іменник у формі орудного відмінка.
4.Прикметник у формі називного відмінка.
5.Прикметник у формі орудного відмінка.
А Моє дитинство не було безжурним (Р. Іваничук).
Б Ім'я Григорія Сковороди давно стало символом мудрості на українській землі (В. Шевчук).
В Осінь того року випала дощова (Гр. Тютюнник).
Г Сусідство впродовж багатьох сторіч відігравало вагому суспільну функцію повсякденного життя серед людей (В. Скуратівський).
Ґ Квітки ї листя конвалії мають лікувальні властивості (М. Приходько).
Д 20—50-ті роки XX століття — це епоха нечуваного в нових часах геноциду.
8. (4 б.) Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки).
Київ — одне з найкрасивіших міст Європи. Здається, найвитонченіша його
краса — Софіївський собор, храм на честь Божої Мудрості. Наші далекі
прадіди називали його «Диво велике». Якщо ми порівняємо його з
сучасними висотними будовами, собор зовсім не високий. Проте його бані,
увінчані золотими хрестами, сягають неба. Минають століття, змінюється
життя, та незмінна невмируща краса Софії Київської (М. Коцюбинський).
9.
(6 б.) Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений
складною власною назвою, у другому — присудок був виражений
фразеологізмом.
|